Wzmacnianie kompetencji dydaktycznych osób prowadzących zajęcia, w tym w zakresie weryfikacji efektów uczenia się, nowoczesne metody dydaktyczne, indywidualizacja kształcenia, systemy zapewniania jakości kształcenia, działania projakościowe, dobre praktyki w zakresie jakości kształcenia, problematyka tworzenia i modyfikacji nowoczesnych programów studiów.
Lokalizacje:
Blok 1
9.00 — 10.30
↓
Wydarzenie wewnętrzne konsorcjanta: Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia AWF, władze Uczelni, zaproszeni goście.
↓
Wydarzenie ogólnodostępne dla wszystkich uczestników Kongresu. Pokaz Studenckich Kół Naukowych na Politechnice Śląskiej. Prezentują studenci.
↓
Spotkanie wewnętrzne władz Uczelni i Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia SUM. Tematyka spotkania:
– Księga Procedur SUM – podsumowanie,
– Elektroniczny System Hospitator.
↓
Wydarzenie wewnętrzne konsorcjanta: Uczelniana Rada ds. Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia oraz Rada Kształcenia.
↓
Wydarzenie wewnętrzne Uniwersytetu Śląskiego dla nauczycieli nauczycielek akademickich. Link do ewentualnych spotkań w MS Teams uczestnicy otrzymają od dyrekcji kierunków.
↓
Educational (teacher) development often varies from institution to institution (or even by department!) as a result of different teacher needs, university strategy, and classroom environment, just to name a few. Furthermore, a simple search for resources in this area can bring up wildly different policies, workshops, programmatic ideas, and even research; all with valid reasoning and justification. So, where to begin when improving educational quality through teacher development? This discussion/presentation will highlight the evolving approach at the University of Groningen. Though our approaches are certainly not perfect and full of errors along the way, the main goal of this session is to simply share experiences, thoughts, and lessons learned as we show how we answer the key questions of: What is ”good” teaching? How do teachers develop? And in practice, what university teacher development programmes evolved to follow the literature-based answers to these questions? Examples will be provided, mostly from the ”University Teaching Qualification” all Dutch universities provide.
Blok 2
11.00 — 12.30
↓
Prezentacja Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej – Prelegent: dr hab. inż. Aleksandra Ziembińska-Buczyńska, prof. PŚl
Ostatnimi czasy popularyzacja nauki stała się nie tylko ważnym elementem rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy – w sposób przystępny dla odbiorcy nienaukowego, merytorycznie wyjaśnia się trudne pojęcia, aby zachęcać do uczenia się – lecz jest także chwytliwym hasłem, pod którym „przemyca się” upowszechnianie i reklamowanie wielu treści i aktywności, nie zawsze związanych z nauką i często słabo merytorycznie wyjaśnianych. Co więcej, ze względu na aktualne problemy i braki (w tym kadrowe) w zakresie edukacji formalnej wymaga się od popularyzacji nauki coraz więcej w zakresie wsparcia, a czasem swoistego rodzaju zastąpienia edukacji formalnej. W tym wykładzie chciałabym porozmawiać o tym, gdzie przebiega granica pomiędzy edukacją formalną i nieformalną, dlaczego tak ważne jest wyraźne wytyczenie tej granicy oraz co z tego wynika dla nauczycieli różnych poziomów kształcenia.
↓
Wydarzenie wewnętrzne konsorcjanta: Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia, władze Uczelni, zaproszeni goście.
↓
Uczestnicy wydarzenia otrzymają możliwość zapoznania się z działaniem symulatorów medycznych i udziału w zaproponowanym scenariuszu symulowanego zdarzenia.
Uczestnicy mogą zwiedzić CDiSM oraz zapoznać się z nowoczesnymi metodami nauczania w edukacji medycznej.
↓
Wydarzenie wewnętrzne Uniwersytetu Śląskiego dla nauczycieli i nauczycielek akademickich. Link do ewentualnych spotkań w MS Teams uczestnicy otrzymają od dyrekcji kierunków.
↓
↓
Celem prezentacji jest zapoznanie słuchaczy z koncepcją podejścia badawczego do wdrażania nowych form kształcenia w szkolnictwie wyższym. Zaawansowane techniki UX, takie jak śledzenie wzroku i próbkowanie emocji, zostaną omówione wraz z przypadkami użycia
Blok 3
13.30 — 15.00
↓
dr inż. Marzena Podgórska
dr Anna Waligóra
dr inż. Dariusz Buchczik
Zagadnienia będą dotyczyły PBL realizowanych na Politechnice Śląskiej, ich historii, motywów realizacji projektów oraz atrakcyjności tej metody kształcenia. Zostanie również przedstawiona organizacja PBL w ramach projektu PO WER, a także PBL z punktu widzenia studenta oraz prowadzącego.
Panel dyskusyjny – wybrane i zrealizowane PBL w PŚl:
W podsumowaniu przedstawione zostaną statystyki realizacji, ciekawostki, interesujące kategorie projektów, perspektywy oraz promocja kolejnej edycji PBL, a także współpraca i promocja zagraniczna EURECA-PRO.
↓
Uczestnicy wydarzenia otrzymają możliwość zapoznania się z działaniem symulatorów medycznych i udziału w zaproponowanym scenariuszu symulowanego zdarzenia.
Uczestnicy mogą zwiedzić CDiSM oraz zapoznać się z nowoczesnymi metodami nauczania w edukacji medycznej.
Blok 4
15.30 — 17.00
↓
Uczestnicy wydarzenia otrzymają możliwość poznania działania symulatorów medycznych i udziału w zaproponowanym scenariuszu symulowanego zdarzenia.
Równocześnie Uczestnicy mogą zwiedzić CDiSM oraz zapoznać się z nowoczesnymi metodami nauczania w edukacji medycznej.
↓
Wydarzenie wewnętrzne Uniwersytetu Ekonomicznego. Ewentualny link do wydarzenia organizatorzy prześlą bezpośrednio do pracowników UE.
– dr Emre Erol
This presentation discusses the relationship between the educational philosophy and the operational side of the core curriculum systems in higher education. Building on more than twenty years of experience at Sabancı University (Istanbul, Turkey), the presentation will discuss how common courses are selected, designed and taught under the challenges of the ever-changing world of science, job market and academia with sustainable management of the human capital. The aim is to discuss how particular design choices create particular human capital management advantages or shortcomings and how our choices must take into consideration pre-existing norms and systems of educational ecosystems that we operate.
– prof. Yuki Kaneko
I will first introduce the learner-centered approach and design we use in the 2-semester interdisciplinary science course that is a part of our core curriculum for freshman students. Then as much as the time allows, I would like to give a short active-learning demo with an example group discussion and/or problem solving. I will wrap up with a discussion on student response, benefits and challenges of this approach.
– dr Marloes Cornelissen
Teaching World History as a discussion of the human experience of the past and the present through a tool box of theoretical approaches. Skills students achieve during our 2-semester long course include analytical thinking, critical reading, historical thinking and academic writing in English. To this end, a selection of primary sources and secondary sources are used in student-centered exercises to discuss historical content and to facilitate the acquisition of above-mentioned skills. In order to achieve this, scholars from various disciplinary backgrounds cooperate with English language instructors.
↓
Wystawa “Przepływ. Dwa kierunki” ma miejsce w
czasie nieodległym od wystawy kończącej ubiegły rok akademicki i jest w pewnym
sensie jej przedłużeniem. Zaprezentowane zostaną prace osób studiujących
Malarstwo i Grafikę na Wydziale Artystycznym. Od samego początku funkcjonowania tych dwóch kierunków w Akademii Sztuk Pięknych obserwować można dosyć swobodny przepływ pomiędzy tymi uczelnianymi reprezentacjami klasycznych mediów. Osoba studiująca Grafikę nierzadko okazuje się utalentowaną malarką lub malarzem, a ktoś, kto wybrał kierunek Malarstwo zaczyna ulegać fascynacji technikami graficznymi. Obie dziedziny sztuki wpływają na siebie wzajemnie, wpływają na siebie również dwa kierunki Wydziału Artystycznego. O czym opowiadają prace młodych artystów i artystek, czy ostatnie wydarzenia przedostają się do poetyk, którymi się posługują i jakie tendencje można zauważyć mając z nimi kontakt, zobaczyć będzie można wizytując wystawę w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Zespół kuratorski / koordynacja: dr hab. Dominika Kowynia, prof. ASP, mgr Mikołaj Szpaczyński, ad. dr Michalina Wawrzyczek-Klasik, ad. dr Maciej Cholewa
Blok 1 – 4
9:00 – 17:00
Pokaz Kół Naukowych działających w ramach Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Prezentacje studentów w zakresie prowadzonych przez nich badań oraz grantów.
Prezentacja cyklu szkoleń dedykowanych nauczycielom akademickim Uczelni, dotyczących kompetencji miękkich. Szkolenia w przeważającej mierze dotyczą rozwijania indywidualnych umiejętności szkolonych osób, a ich celem jest podniesienie zdolności np. efektywnej komunikacji, pracy w zespole, radzenia sobie ze stresem czy też negocjacji.
Wystawa wybranych zdjęć z albumu “Oczy pandemii”, przedstawiającego 24-godzinną pracę Szpitala Tymczasowego w Pyrzowicach. Prezentowane zdjęcia odsłaniają kulisy pracy studentów wolontariuszy i medyków Uczelni w czasie epidemii koronawirusa COVID-19.
Autorką zdjęć jest Wiktoria Kot, fotograficzka znana z licznych nagradzanych realizacji. Artystka spędziła długie godziny w Szpitalu Covidowym w Pyrzowicach, by udokumentować heroiczną walkę medyków i studentów wolontariuszy Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w tych trudnym okresie.
Blok 5
17.30 — 19.00